Linder
Technikart - Hors-série Art Contemporain, October 2009

ENGLISH VERSION

Timothée Chaillou: You use pictures of models from fashion magazines, to which you add trivial elements of domestic technology. You have said that the photomontage method allowed you to ‘access to a new eloquence — a world of humor and glamour — from cutaway image’. This process ties to the social and political revolutionary idea of the 60's/70's - which casted a pall over the frenzied consumerism - the movement of stereotypical and formatted images. What does your work say today? To what extent do you question/tackle today’s society?

Linder: I have done a series of collages made from the pages of gay men’s magazines. I have been trying to find the male equivalent of the female photographs that I had used in 1976 to make the Pretty Girls series. The only similar photographs of men to be found were from gay pornography. The erotic and sexualized heterosexual male is remarkably absent from the printed pages of that time. I wanted to use the most romantic flower, the rose, as the only other addition. Genet refers to the anus as a rosebud. My work often seeks to make the explicit implicit. Within British folklore, there is also the tradition of The Green Man, very pagan and potent. I wanted to make montages that would present The Green Men at the end of the 20th century — ravenous, sexually fixated but at the same time almost mundane. The mythic figure exhausted. Nature can be seen as malign within these pieces, subsuming the human figure but at the same time colluding in the transformative sexual act.
The collage used in the catalogue, Rose Pur, is again looping back to a piece that I made in 1976. It was always Peter Saville’s favorite: a model agency poster with the faces of fifty female models and a collaged mouth on each. In an almost forensic way, I wanted to try the same experiment again — like a minimal Mary Shelley with a series of female Frankensteins. In 2009, the obsession with Botox, lip fillers and lip enhancement, give new mouths to yesterday’s women who then seem even more reflective of culturally approved norms.
It’s odd to be female and fifty — well, we all know it’s not odd. There are millions of fifty year old women in the world! However, it feels odd and sometimes almost sinister that you rarely catch images of women of that age in the media. It is like looking in the media mirror and there is nothing there. The celebrities that prove the exception to this rule offer little inspiration. Maybe the absence of ‘the older woman’ yields liberation too. As a stereotype, it is up for grabs, it is in the media bargain bin. We can run with it now.

VERSION FRANÇAISE

Timothée Chaillou : Vous utilisez des photos de mannequins glanées dans les magazines de mode, auxquelles vous y ajoutez des éléments triviaux, de la technologie domestique. Avec le photomontage, vous dites avoir « accès à une nouvelle éloquence – un univers d’humour et de glamour – à partir de l’image découpée ». Un travail qui se lie aux idées sociales et politiques révolutionnaires des années 60/70. Une création qui jette un froid sur le consumérisme frénétique, la circulation d’images stéréotypées et formatées. Qu’en est-il aujourd’hui ?

Linder : Pour la Fiac, je montre une série de collages faits à partir de pages de magazines gays – « Pretty Boys ». J’ai essayé de trouver l’équivalent masculin des photographies de femmes que j’avais utilisé en 1976 pour la série « Pretty Girls ». Les seules photographies d’hommes qui pouvaient s’approcher de cette série furent trouvées dans des magazines porno gay. L’homme hétérosexuel érotique et sexualisé est totalement absent des pages de magazines actuels. J’ai tenté de combiner la série « Pretty Girls » avec celle-ci, mais elles se neutralisaient comme deux réponses négatives. J’ai voulu utiliser la fleur la plus symboliquement romantique – une rose, comme étant la seule adjonction à ces images. Jean Genet imaginait l’anus comme un bouton de rose. Mon travail cherche souvent à rendre implicite ce qui est explicite. Dans le folklore britannique, il y a l’histoire de l’Homme Vert, un être païen et puissant, j’ai voulu utiliser des montages qui pour moi représentent ces Hommes Verts à la fin du vingtième siècle – voraces, sexuellement explicites et en même temps presque banals comme une figure mythique épuisée. Dans ces pièces, la nature peut être vue comme nuisible – le fait de subsumer la figure humaine et en même temps de représenter un acte sexuel transformateur.

Le collage utilisé pour le catalogue Rose Pur est un poster de visages de cinquante mannequins sur lesquelles j’ai collé d’autres bouches – une sorte de Mary Shelley minimale mélangée à une série de filles Frankenstein. Ce que je voulais montrer, c’est qu’en 2009 l’obsession du Botox a créé de nouvelles bouches, de nouveaux visages et que cela est tout simplement devenu une norme culturellement approuvée.

Il y a une sensation étrange, et parfois sinistre, d’être une femme de cinquante ans, car vous ne trouvez que rarement dans les mass-média des images de femmes de cet âge. C’est comme se regarder dans le miroir des mass-média en n’y voyant rien. Les célébrités qui font exception à cette règle n’offrent que peu d’inspiration. Mais peut-être que cette absence de « la femme plus vieille » produit une forme de libération aussi. Comme un stéréotype qui resterait toujours difficile d’attraper.

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Untitled, 2008
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Linder
Untitled, 2009
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Pretty Girl G, 1977-2006
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I opened a gap on the flap, 2008
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Mouth Joy, 2009
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Linder
Rev. Hardcore Formula I, 2010
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Linder
Oh Grateful Colours... V, 2009