Oscar Tuazon
Technikart - Hors-série Art Contemporain, October 2009

ENGLISH VERSION

Timothée Chaillou: What are you exhibiting FIAC?

Oscar Tuazon: My piece for FIAC starts with an ad hoc solution to a physical problem: how to erect a massive wood post. How to make that erection defines the work and, for me, all the meaning of the work comes directly from that physical process. It is a kind of blunt functionalism.

TC: Do you feel close to the Gordon Matta-Clark and Gedi Sibony’s production?

OT: My understanding of Gordon Matta-Clark’s work is that he was trying to think through some specific problems in a similar way. The operations are really basic — to cut through a house. But the way those problems get solved is very physical, dangerous, messy, erratic. I don’t understand Gedi Sebony. The work doesn’t have an internal logic, so I guess the content has to do with his own subjectivity, a kind of refined aesthetic. I don’t have much use for aesthetics, it’s just not something I spend time thinking about.

TC: You create light structures (as in low definition), with materials which suggest ease of circulation and transportation.

OT: I do much of my work on-site and that usually means I don’t have a lot of time or a lot of control over exactly what materials are available. I use what’s there. I use what’s expedient, whatever I can afford. This is a kind of handyman, amateur mentality — the materials are even arbitrary in a way. When you need to fix a broken window you have to fix it before it rains. Sometimes you can replace the glass; sometimes you have to glue a piece of plexiglass over the hole; you can use plywood if you have it; if you don’t, you use tape. Each solution has particular properties and those properties are always interesting to me. I let them dictate the work. I like that thinking process because it incorporates considerations of time and economy. I like thinking under duress. I think that immediacy comes through when you look at the work.

TC: Could you please discuss your use of Buckminster Fülller’s theories and architecture.

OT: I think of myself as anti-Fuller, or at least post-Fuller. I was always more interested in the way the weird outlaw architects like Steve Baer translated his work and perverted it. Fuller is a utopian architect, but to me what is compelling are not the big plans, but how that rhetoric comes up against the physical realities of the world. I visited Fuller’s dome house in Springfield Illinois a few years ago and it was great: the ceiling is collapsing, so the current owner has it propped up with a wooden post. He’s built another dome of plastic tarp over the house to keep out the water, a kind of bubble. While he tried to raise money to restore the house he was renting it out to some college students who were using it as a practice space for their band. It was a catastrophe, a ruin, somehow a perfectly poetic ‘house of the future’.

VERSION FRANÇAISE

Timothée Chaillou : Que présentez vous pour la FIAC ?

Oscar Tuazon : Il s’agit d’une solution ad hoc à un problème physique: comment ériger une poutre massive en bois ; comment cette érection va donner un sens à la pièce, un sens issu de ce procédé physique comme dans un fonctionnalisme obtus.

TC : Vous sentez vous proche du travail de Gedi Sibony et de Gordon Matta-Clark ?

OT : Mon interprétation du travail de Gordon Matta Clark se base sur le fait qu’il a essayé d’analyser certaines problématiques de la même manière. Ses interventions sont assez basiques et la façon dont il résout ses problèmes est très physique, dangereuse, bordélique, erratique. Je ne comprends pas le travail de Gedi Sibony. Ce qu’il produit ne semble pas avoir une logique interne, j’imagine que le contenu a un lien avec sa propre subjectivité, une espèce d’esthétique raffiné.

TC : Tu fabriques des structures sommaires, légéres, comme en basse définition avec des matériaux qui évoquent une facile circulation, un facile transport.

OT : Je réalise la plupart de mes oeuvres in situ. Je n’ai donc pas souvent beaucoup de temps ou de contrôle sur la disponibilité de certains matériaux. Je suis comme un homme à tout faire, avec une mentalité d’amateur, utilisant des matériaux d’une façon quasi arbitraire. Quand on a besoin de réparer une fenêtre cassée, il faut le faire avant qu’il pleuve. Parfois l’on doit coller une pièce de plexiglas ou utiliser du contreplaqué et si l’on a rien on met du scotch. Chaque solution a des caractéristiques précises, qui m’intéressent et qui dirigent mon travail. J’aime cette façon de procéder car elle prend en considération le temps et l’économie. J’aime penser sous la contrainte.

TC : Pouvez-vous nous parler de votre attraction pour Buckminster Füller.

OT : Je me considère comme un anti-Fuller, ou un post-Fuller. J’ai toujours été plus intéressé par la façon dont des architectes, comme Steve Baer, ont pu traduire et pervertir son travail. Fuller est un architecte utopiste, ses grands projets ne m’intéressent pas, j’aime plutôt la façon dont sa rhétorique rentre en conflit avec notre réalité. Il y a quelques années, j’ai visité sa maison dôme à Springfield , c’était fantastique. Le plafond s’effondrait et l’actuel propriétaire a du installer un pilier de bois pour le soutenir. C’était une catastrophe, une ruine, une version parfaitement poétique de “la maison du futur”.

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Oscar Tuazon
Untitled, 2009